تشخیص دیابت بارداری خطر مرده زایی مرتبط با این وضعیت را کاهش می دهد

21 مارس 2019- به گزارش محققان، خطر مرده زایی برای زنانی که ابتلای آنها به دیابت بارداری در دوران بارداری تشخیص داده می شود، در مقایسه با زنانی که به دیابت بارداری مبتلا هستند اما این وضعیت در آنها تشخیص داده نمی شود، بشدت کمتر است.

مطالعات پیشین بخوبی نشان داده اند که ابتلا به دیابت در دوران بارداری، که به عنوان "دیابت بارداری" شناخته می شود، می تواند به عوارض سلامت در نوزاد، از جمله مرده زایی، منجر شود.

اما تیمی از محققان دانشگاه لیدز و دانشگاه منچستر شواهدی را یافته اند که نشان می دهد نرخ مرده زایی در میان زنانی که دیابت بارداری آنها در دوران حاملگی تشخیص داده می شود، مشابه با مرده زایی زنانی با قند خون طبیعی است.

در مقایسه، احتمال مرده زایی برای زنانی که به این بیماری مبتلا شده اما دیابت بارداری آنها در طول حاملگی تشخیص داده نشده است، چهار برابر بیشتر است.

دکتر  Tomasina Stacey، رهبر این مطالعه در دانشگاه لیدز، گفت: خبر خوب این است که خطر مرده زایی در میان زنان مبتلا به دیابت بارداری که از دستورالعمل های ملی برای غربالگری، تشخیص و مدیریت دیابت بارداری تبعیت می کنند، افزایش نمی یابد.

با این حال، دکتر استیسی گفت که این دستورالعمل ها همیشه دنبال نمی شوند و در نتیجه بعضی از زنان خطر بمراتب بیشتری را تجربه می کنند.

در این مطالعه علائم و مراقبتهای صورت گرفته از حدود 300 زن که یک زایمان با نوزاد مرده را تجربه کرده بودند با بیش از 700 زن با نوزادانی زنده، در 41 بخش زایمان در انگلیس بررسی و مقایسه شد.این مطالعه اهمیت پیروی از دستورالعمل ها برای اطمینان از تشخیص و درمان مناسب دیابت حاملگی را برجسته نمود.

در حال حاضر، دستورالعمل های موجود توسط موسسه ملی مراقبت های ویژه(NICE) در بریتانیا تعیین شده و بر انجام غربالگری خون برای تمام زنان در معرض خطر زیاد ابتلا به دیابت بارداری تاکید شده است.

پروفسور Alexander Heazell، از دانشگاه منچستر و مدیر کلینیک مرکز تحقیقات مرده زایی Tommy، گفت: معلوم نیست چرا برخی از زنان مبتلا به دیابت حاملگی غربالگری نشده یا تشخیص داده نشده اند، اما این شرایط باید بهبود یابد.دیابت بارداری می تواند عوارضی جدی در بارداری ایجاد کند. مهم اینست که ما همه ی زنان دارای علائم این بیماری را غربالگری کرده و از ابتلا یا عدم ابتلای آنها به این بیماری مطمئن شویم تا این افراد بتوانند مراقبت ها و حمایتهای مناسب را دریافت کنند.

این یافته ها در مجله یBJOG[1] منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/mar/diagnosing-gestational-diabetes-appears-to-reduce-stillbirth-risk-linked-to-the-condition-98555479.html